Fabrizio Ruggiero

fabrizio Ruggiero home page
Fabrizio Ruggiero, recent works
Installations by Fabrizio Ruggiero
Fabrizio Ruggiero Paintings
Portraits by Fabrizio Ruggiero
Fabrizio Ruggiero sculptures
atelier Fabrizio Ruggiero
Biography
fabrizio ruggiero e-mail
<
MONOCHROME & ANICONIC FRESCO PAINTINGS
.To explore the artist's work, click on an image below. English version

A Carmine to circulate the blood happily
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
cm 185 x 185 x 5
2008

A cobalt blue for happiness
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
cm 185 x 185 x 5
2009

Fabrizio Ruggiero propone una riflessione sulla pratica della pittura ad affresco nell’ambito dell’arte contemporanea attraverso una serie di “MONOCROMI”.
 

A green moss to calm the restlessness
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
cm 105 x 105 x 4
2012

A pure white, purity
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
cm 185 x 185 x 5
2017

Le condizioni del dipingere acquistano, nel monocromo, una valenza peculiare a partire dalla loro consistenza effettuale. Rimosse le tematiche della narrazione e della rappresentazione, diventano centrali quelle che si riferiscono al supporto e alla sua forma, alla tinta e alla materia che la compone e alla stesura tramite il rapporto di contiguità al supporto.

Grids and Mono
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
Four panels each: cm 155 x 100 x 5
2015

Triple monochrome
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
three panels each cm 90 x 210 x 5
2018

L’assenza di figure, di storia e di narrazione nei dipinti monocromi è voluta per provocare la mente dell’osservatore dapprima a generare Ciò-che-si-vede per poi vagare in quel territorio che Giacomo Leopardi definiva come il luogo dove « l’anima immagina quello che non vede» e , dopo aver vagato a piacimento, può raccogliere l’invito del monocromo e far sosta nel qui ed ora dell’ignoto che lo circonda.

Cobalt blue fragment
Lime mortar, pigments on canniccio
cm 80 x 110
2013

 

 

Siena Fragment
Lime mortar, pigments on canniccio 
cm 80 x 110
2013
       

La rètina comunica col cervello e «parla» alla mente di chi guarda e in questo percorso il flusso è in duplice direzione, riparte da dove è arrivato, torna là da dove era partito e, tornando indietro porta con sé altre immagini che prima non c’erano.

" The transformative Power of Art" Exhibition, United Nations Headquarters, New York. June 2015

Lo sviluppo di consapevolezza attraverso il senso della vista è altro dalla parola che la racconta e le apparenze che la realtà può assumere sono disparate nondimeno la loro sostanza è identica; in un celebre apologo cinese, Chuang-tzé sogna d’essere una farfalla, ma chi dice che non sia la farfalla a sognare Chuang-tzé? Né una cosa né l’altra; vi sono state due modificazioni irreali dell’essere unico, della norma universale, nella quale tutti gli esseri in tutti i loro stati sono una cosa sola.

    La descrizione non è la cosa descritta,
    la parola non è la cosa che designa.

    ----------------------------------

 

 


Structure and Form
- Analytical Fresco Paintings-

In modern physics, the universe is thus experienced as a dynamic, inseparable whole which always includes the observer in an essential way.

Questo è il contenuto del tag Figure di layout
Questa è la didascalia del tag Figure di layout


(Fritjof CapraThe Tao of Physics, 1975)

Bhogakkhandha data stream

Fresco on curved and shaped wooden panel
Two panels each: cm 85 x 125 x 3

Tuplet

Fresco on curved and shaped wooden panel
Two panels each: cm 75 x 150 x 3


Crossroads of strips and squares

Lime mortar and pigments on
wooden panel
cm 150 x 150 x 3



Sukha-vipaka data stream

Fresco on curved and shaped wooden panel Two panels each: cm 155 x 155 x 15

Quietly walking through Nigredo

Lime mortar, pigments on curved panel
cm 155 x 210 x 15
--1996
-

Approaching Storm

Lime mortar, pigments on curved and shaped panel cm 155 x 210 x 15.
1996

Shere Khan

Fresco with lime plaster and natural pigments on wooden curved panel.
Cm. 114 x 152  =  45 x 60 inches

Bagheera

Fresco with lime plaster and natural pigments on wooden curved panel.
Cm. 114 x 152  =  45 x 60 inches


Mental landscape reflex

Fresco on curved and shaped wooden panel.
cm. 90x120


Mental landscape

Fresco on curved and shaped wooden panel.
cm. 90x120.

Reflecting on a shining expanse of water

Fresco on wooden panel.
cm. 90x120.

 

approaching twilight

Fresco on wooden panel.
cm. 90x120.

Possible

Fresco on canvas
cm 210 x 130
1992

 

Gravitational Magnet

Fresco on wooden panel.
Cm. 76x100


Rhapsody in blue-first movement

Fresco on wooden panel
cm 150 x 150 x 5
2012

Rhapsody in blue-second movement

Fresco on wooden panel
cm 150 x 150 x 5
2012

Texture
Fresco on canvas
cm. 118 x 198.

Ombroso
Lime mortar, pigments
on curved and shaped panel
cm 155 x 110 x 10
1988

Texture
Fresco on canvas
cm. 118 x 198.

My_Blaue-Reiter_J
Fresco on wooden panel.
cm. 165 x 220
2018

 

Mycenae-wave
Fresco on wooden panel
cm 80 x 110 x 3
2013


Feeling sensations raising and passing away
Fresco on curved and shaped wooden panel.
cm. 90x120.

Flock of Mental Birds
Canvas
cm 80 x 110 x 3
2013

My Deep Sea Aquarium
Canvas
cm. 100x70

 

 

 

 

“Family Resemblances” MONOTYPES

 

monotype is a print, but with one major difference from other printmaking processes:
the artist creates exactly one print, instead of multiples (called editions).
This is due to the way a monotype is made.

 

Ax_1

Arches paper cm 76x56

Ax_2

Arches paper cm 76x56

Ax_4

Arches paper cm 76x56

Ax_3

Arches paper cm 76x56

Four coloured fragments, double-face

T r a d i t i o n -M o v i n g -A h e a d

A project for Museo Bardini Florence 2015