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Boîte-en-valise II, red. (2011)

PAN ...PALAZZO DELLE ARTI :::NAPOLI

16 APRILE - 2 MAGGIO 2011


Boîte-en-valise II, red, 2011.


Marcel Duchamp was the artist who played mostly with double-meaning while naming his Ready-made.
The readymade involves taking mundane, often useful objects not considered to be art and transform  them in "Art object" by altering or simply renaming and placing them in a gallery setting.

L.H.O.O.Q is a rectified ready-made made in 1919 by Marcel Duchamp and signed Rrose Sélavy.

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L.H.O.O.Q.  is a cheap postcard reproduction of Leonardo da Vinci's Mona Lisa onto which Duchamp drew a moustache and beard in pencil and appended the title.

According to Duchamp, the mental act of choosing adds an aesthetic value to the artwork, a different attitude towards reality, while technical skill is only a manual work.


According to  Fabrizio Ruggiero technical skill can be a very sophisticated process, a deep mental action and, nonetheless, the linguistic gap producing a variation in meaning inside an idiom,  often with funny results,  has nothing whatever to do with visual arts.


Fabrizio Ruggiero, Every drops counts, Home toilet bowl by Rrose Sélavy.
print on Arches paper,cm 48x35 edition of 10


Painting is not made of words, painting has no sound. Painting does not wait for ears ready for listening but eyes ready to watch. Painting suggests the inexpressible, a glimpse of something that can be captured "in-between" or behind the experience; something that cannot be told because painting has no words, but that painting can express because it consists of signs and colors, the very things that words are missing.

In the last twenty years, starting with this concept, Fabrizio Ruggiero used Duchamp's objects as subjects for his frescoes, thus giving them  a different meaning.

Fabrizio Ruggiero collected in his capacious Boîte-en-valise II, red. (2011) his controversial artworks on Duchamp's Ready -made.

preparatory sketches for his anamorphic view of Nu descendant un escalier, Celeste! (1989),
Ariadne and Dionysus (3d virtual model of the Ready-made A bruit secret )
Fresco portrait of Marcel Duchamp with piercing (2008) and other works

Boîte-en-valise II,red

2011

Wood and convas

Cm. 165 x 165.

Marcel Duchamp with piercings  

2008

fresco

Cm. 155 x 155.

Ariadne and Dionysus

2010

Watercolours on Arches paper

Cm. 70 x 100

Ariadne and Dionysus_1 e _2

2010

Monotype on Rice paper

Cm. 32 x 27.

Spes ultima dea

2010

Monotype on Rice paper                           

Cm. 32 x 38.

Arthasya gudhasabda,  

2010

Monotype on Rice paper                           

Cm. 32 x 38.

Possible

1996

fresco

Cm 40 x 60

Cartoni and two sketches cm. 50x70 for the fresco Anamorphosis of Nu descendant un escalier, Celeste
Cm. 150 x 220 painted on the circular wall of a staircase in Ravenna. 1989-1994 (photo).

 

Boîte-en-valise II, red, 2011.

 


Marcel Duchamp è l’artista che ha maggiormente giocato con il doppio senso soprattutto nei titoli dei suoi Ready-made. Secondo Duchamp non l’abilità tecnica, lavoro soltanto manuale, ma l’atto di scegliere, un’azione mentale, una diversa attitudine verso la realtà, aggiunge valore estetico all’opera. Fabrizio Ruggiero ritiene che l’abilità tecnica, possa essere un processo molto sofisticato, un’azione mentale molto profonda e che comunque lo scarto linguistico che produce una variazione di significato, spesso divertente, all’interno di un idioma, nulla abbia a che vedere con le arti visive. La pittura non è fatta di parole, la pittura non ha sonoro e concentrando la consapevolezza nello sguardo, nel solo senso della vista, la pittura ne amplifica la sensibilità. La pittura diventa soggetto che emana sensazioni, la pittura non si aspetta orecchie che ascoltano ma occhi che guardano e allora la pittura concentra il suo sonoro nel segno e nel colore. Questi esprimono anche l’indicibile … la pittura allude l’indicibile, qualcosa che s’intravede nascosto ‘tra’ o, meglio, ’al di là’ delle esperienze, ciò che non si può dire perché la pittura non ha parola ma ciò che può esprimere giacché la pittura è segno e colore, ciò che manca alla parola.
Nell’arco degli ultimi vent’anni, partendo da quest’idea, F.R. ha interpretato, di tanto in tanto, le cose di Duchamp come segni cui attribuire significati altri, utilizzandole come soggetti per affreschi che in questo modo acquistano un senso completamente diverso. Giocando con il culto ridondante dell’Art-Stars-System, ha raccolto gli studi preparatori per la veduta anamorfica di Nu descendant un escalier, celeste! (1989), quelli di Ariadne and Dionysus perA bruit secret & Pandora’s(2010) e il ritratto ad affresco Marcel Duchamp with  piercings (2008) ed altri lavori sparsi nella grande Boîte-en-valise II, red. (2011).

 

I componenti l'installazione:

Boîte-en-valise II,red

2011

Legno e tela

Cm. 165 x 165.

Marcel Duchamp with piercings  

2008

Affresco

Cm. 155 x 155.

Ariadne and Dionysus

2010

Watercolours on Arches paper

Cm. 70 x 100

Ariadne and Dionysus_1 e _2

2010

Monotipo su carta di riso

Cm. 32 x 27.

Spes ultima dea

2010

Monotype on Rice paper                           

Cm. 32 x 38.

Arthasya gudhasabda,  

2010

Monotype on Rice paper                           

Cm. 32 x 38.

Possible

1996

Affresco

Cm 40 x 60

Cartoni e due  bozzetti cm. 50x70 per l’affresco Anamorfosi di Nu descendant un escalier, Celeste Cm. 150 x 220 dipinto sulla parete circolare di una scala a Ravenna. 1989-1994 (foto).

 

 

 

 

 

Pandora's vase 2

 

JOSEPH BEUYS VOTIVE INSTALLATION

«Louise Bourgeois»